Ny medarbejder, nyt ID-kort
Sådan aktiverer du dit nye ID-kort eller lånekort for at få adgang til it-systemer, døre, kantine mv.
Som ny medarbejder skal du have et ID-kort. Det vil ofte være en del af din introduktionsplan at få anskaffet ID-kortet.
Alt efter ansættelsessted vil der være forskellige procedurer for, hvordan du får anskaffet ID-kortet.
Hvis du har flere ansættelser, skal du kun have ét ID-kort.
Spørg din leder, mentor eller kollega, hvis du er i tvivl.
For at aktivere dit kort skal du gennemføre disse punkter, så kortet kan benyttes til login på it-systemer, døre, kantinebetaling, Follow me-print mm.
Du skal sætte 3 koder:
- Adgangskode til dit RegionsID
- Pinkode til døre (hvis det bruges i dit område)
- Kortkode til It-systemer
Punkt 6 skal kun gennemføres, hvis du har fået udleveret et ID-kort, som ikke allerede er aktiveret til døre m.m.
Sådan gør du
- Vælg adgangskode til regions-ID
- Du skal vælge en adgangskode til dit regionsID. Den giver også adgang til fotoboksen, hvor du skal tage et foto til dit ID-kort.
- Vælg adgangskoden ved at gå til selvbetjeningssiden
Se vejledning til at vælge adgangskode
-
Tjek oplysninger på dit ID-kort (kun tilgængelig fra RM-netværk)
-
På tjekditkort.rm.dk kan du se, hvordan dit ID-kort kommer til at se ud.
-
Hvis du vil foretage ændringer på, hvordan dit ID-kort kommer til at se ud, skal du besøge din profil på BSK (kun tilgængelig fra RM-netværk).
Her skal du logge ind med dit regionsID og gøre følgende:-
Klik på ‘Redigér profil’ i nederste højre hjørne for at ændre dit kaldenavn i Region Midtjylland
-
Klik på ‘ID-kort’ for eventuelt at skjule dit efternavn på ID-kortet. Her kan du også
-
sætte en pinkode, hvis I bruger koder ved indgang ad døre i dit område
-
vælge hvilken ansættelse, der skal vises på ID-kortet, hvis du har flere ansættelser
-
-
-
-
Tag et foto til dit ID-kort
Du skal have taget et foto, før der kan laves et ID-kort. Se oversigt over fotobokse i Region Midtjylland (kun tilgængelig fra RM-netværk).
-
Bestil ID-kort
Hvis du ikke får udleveret dit ID-kort i forbindelse med, at du får taget foto, skal du bestille det. Det varierer fra sted til sted, hvordan du bestiller ID-kort. Spørg din leder eller i informationen på dit arbejdssted.
Hvis du ikke får dit personlige ID-kort med det samme, kan du begynde din ansættelse med et lånekort.
-
Aktiver dit kort til it-login
ID-kort:
Godkend brugervilkår og aktivér dit kort her
Se vejledning til aktivering af kort
Lånekort:
Hvis du begynder med et lånekort, skal du først nulstille kortkoden, før du aktiverer kortet. Kortkoden er den kode, du senere skal bruge til login til it-systemerne. Kortkoden nulstilles via It-selvhjælp under fanen 'Værktøjer'. It-selvhjælp finder du på pc’ens skrivebord.
Se vejledning til nulstilling af kortkoden.
Godkend brugervilkår og aktivér dit kort her
Se vejledning til aktivering af kort - Aktiver dit ID-kort til døre (kun tilgængelig fra RM-netværk)
ID-kort:
Det varierer fra sted til sted, hvordan dit ID-kort bliver aktiveret til døre, kantinebetaling, Follow me-print mm.
Hvis kortet ikke virker, mangler det muligvis at blive aktiveret til døre. Kontakt i så fald dem, der udleverede kortet til dig.
Lånekort:
Aktiver dit kort til døre her: https://laanetkort.rm.dk
Se mere om lånekort her.