Abonnér
Dagsorden
til
mødet i Akutfagligt Råd
den 18. september 2023 kl. 08:00
i Lokale 16, OPA 15 og meet.rm04@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-100-7-19

1. Merit Akutmedicin

Det indstilles,

at Akutfagligt Råd diskuterer hvordan vi i Region Midtjylland skal forholde os til konsekvenserne af Sundhedsstyrelsen nye vejledning

Sagsfremstilling


Trine Kirkegaard fra Sundhedsuddanelser deltager i denne del af mødet.


Akutafdelingsledelserne har bedt om at nedenstående sættes på dagsordenen i Akutfagligt Råd:


Vi har et ønske om at vi i Akutfagligt Råd diskuterer konsekvenserne af Sundhedsstyrelsens nye vejledning nr. 9629 af 21. august 2023 om merit til specialet akutmedicin.


Som vi forstår vejledningen, har vi ikke længere mulighed for at ansætte speciallæger fra andre specialer i vores afdelinger og samtidig give dem mulighed at uddanne sig i specialet akutmedicin.

Da specialet akutmedicin er så nyt og vi endnu ikke har færdiguddannet speciallæger gennem den almindelige hoveduddannelse, har vi været helt afhængige af at kunne besætte vores speciallægestillinger med læger fra andre specialer.

Det var også sådan, man gjorde i perioden fra akutafdelingernes etablering i slutningen af 00'erne og frem til specialets etablering i 2018.


Stort set alle de speciallæger, der i dag er ansat i vores afdelinger, er blevet speciallæger i akutmedicin efter §20/§ 21 eller i færd med en godkendt merituddannelse efter §20.

Der er dog fortsat mange ubesatte speciallægestillinger i akutafdelingerne. Hvis de stillinger fremadrettet alene skal besættes med speciallæger, der har gennemgået hoveduddannelsen fra bunden, vil det have meget lange udsigter med den aktuelle dimensionering.

Alternativt fortsætter vi med at ansætte speciallæger fra andre specialer, indtil der er uddannet tilstrækkeligt med akutmedicinere, men det vil så nu være uden mulighed for at kunne give dem den relevante speciallægeuddannelse til at varetage opgaven. Det vil være et tilbageskridt for fagligheden og behandlingen af de akutte patienter, som vi ikke ser nogen kan være tjent med.


Det forventes af den nye vejledning vil få betydelige driftsmæssige konsekvenser for regionens akutafdelinger.


Vi vil gerne diskutere, hvordan vi regionen skal forholde os til konsekvenserne.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-40-72-7-22

2. Robustgørelse, data og forslag til initiativer

Det indstilles,

at Akutfagligt Råd diskuterer de foreslåede indsatsområder et for et med henblik på den kommende strategi for robustgørelse af akutområdet

Sagsfremstilling

I forbindelse med processen vedrørende strategi for robustgørelse af akutområdet er der udarbejdet en datarapport vedrørende udviklingen på det akutte område. Rapporten er udarbejdet af Sundhedsplanlægning og BI-kontoret, i samarbejde med datafolk fra akuthospitalerne, Præhospitalet og Psykiatrien.


Rapporten omhandler følgende emner:

  • Overordnet aktivitet
  • Personalesituation
  • Patienter, der afsluttes i hjem eller på skadested efter besøg af ambulance eller lægebil
  • Opholdsvarighed i akutafdelinger og akuthospitaler
  • Genindlæggelser og Variation i patientindtag
  • Tid til antibiotika, og ventetid på diagnostik
  • Særlige patientgrupper
  • Akutklinikker


Resultater fra analysen vil blive præsenteret på en workshop for regionsrådets medlemmer den 24. oktober, hvor også klinikere og patientforeninger inviteres til at deltage. Formålet med workshoppen er at give mulighed for input til robustgørelsesstrategien med udgangspunkt i data.


På baggrund af rapporten foreslås at nedenstående indsatsområder indarbejdes som bidrag til den kommende strategi for robustgørelse af akutområdet (strategisporene/overskrifterne er fastlagt politisk):

  • Tiltrækning og tilknytning:
    • Arbejde for at flere læger fortsætter i hoveduddannelsesforløb i akutmedicin
    • Plan for specialsygeplejersker i akutsygepleje
    • Efteruddannelse af andre speciallæger, der skal arbejde i akutafdelinger
    • Systematisk medinddragelse af medarbejdere i vagtplanlægning
    • Fokus på opgaveglidning til fx fysioterapeuter - fx. mange forvredne ankler


Baggrund:

  • Udfordringer med mer- og overarbejde, vikarforbrug og sygefravær. Er det muligt at nedbringe et eller flere af parametrene ved at indføre særlige tiltag?
  • COWI peger på overskud af fysioterapeuter, og data peger på en del patienter, der eventuelt kunne håndteres af denne faggruppe – fx mange forvredne ankler


  • Lægevagt og akut natordning:
    • Præhospitalet får flere muligheder for at afslutte patienter i eget hjem


Baggrund:

  • Kun 9 % af de patienter der afsluttes på skadestedet efter ankomst af lægebil eller ambulance har en akut hospitalskontakt einder for de følgende 72 timer


  • Tværsektorielle indsatser:
    • Ingen input fra analysen til indsatsområder


Baggrund:

  • Analysen forholder sig ikke til data vedrørende den tværsektorielle del af patientforløbene
  • Tværsektorielle indsatser besluttes i de særlige samarbejdsfora for tværsektorielt samarbejde


  • Akutklinikker
    • Regulering af akutklinikkernes åbningstid så de svarer til lægevagtens åbningstid


Baggrund:

  • Der er p.t. meget lav aktivitet i akutklinikkerne i dagtid, fordi de fleste af de opgaver, der kan varetages af personalet der, i dagtid varetages i almen praksis
  • Der er stort set ingen aktivitet i akutklinikkerne i Silkeborg og Holstebro om natten
  • Der er fortsat stor mangel på behandlersygeplejersker, og de sparsomme personalemæssige ressourcer kan anvendes bedre i akutafdelingerne, hvor de alvorligt syge patienter fra hele regionen modtages.


  • Akut psykiatri
    • Tværregional og tværfaglig arbejdsgruppe vedrørende Akut psykiatri: Snitflader, kompetenceudvikling og samarbejde mellem somatik og psykiatri
    • Fokus på at styrke kompetencerne til at håndtere psykiatriske patienter i akutmodtagelserne
    • Styrkelse af det tværsektorielle samarbejde om akut psykiatri
    • Styrket indsats, patienter med dobbeltdiagnose psykiatri/misbrug.


Baggrund:

  • Behov for fortsat indsats for at styrke samarbejdet mellem somtatik og psykiatri og sikre bedre forløb for de akut syge psykiatriske patienter. Der er fortsat mange akutte genhenvendelser blandt patienter med psykisk sygdom, herunder mange patienter med selvskade.


  • Akutte patientforløb:
    • Yderligere analyse af Korttidsmortalitet
    • Samarbejde om nye tilbud til patienter med alkoholrelaterede problemstillinger


Baggrund:

  • Af Databasen for akutte patientkontakter fremgår, at der er forskel på korttidsmortaliteten på tværs af akuthospitalerne i Region Midtjylland. Årsagen til dette kendes ikke, og det kunne derfor være relevant at undersøge, om det alene skyldes forskelle i patientsammensætning og registreringspraksis, eller om der indenfor udvalgte områder kunne opnås forbedringer ved et styrket samarbejde på tværs
  • Der er mange akutte genhenvendelser, ikke mindst på det kirurgiske område: Kan procedurerne forbedres? Skal nogle patienter måske direkte i stamafdeling ved opblussen? Kan komplikationer vedrørende gipsninger/forbindinger, skift af bandager eller skinne flyttes fra akutafdelingerne? Det er jo en form for elektiv behandling
  • Alkoholrelaterede problemstillinger fylder meget i akutafdelingerne og meget blandt genhenvendelser. Samtidig har en række af disse patienter psykiske udfordringer, der gør det vanskeligt at sikre relevant behandling. Der er opnået gode erfaringer i Aarhus og Horsens, der eventuelt kan udbredes.


  • Akutkoncept
    • Oprettelse af Akut-Rejsehold med henblik på læring på tværs af afdelingerne
    • Projektspor om akutte patientforløb, med henblik på at identificere hvilke patientgrupper, der kan modtages direkte på stamafdeling


Baggrund:

  • Patienter, der indlægges via akutafdelingen, har generelt kortere forløb i Gødstrup (hele akuthospitalet), end på de øvrige hospitaler
  • Der er ret store forskelle på sygefravær, brug af vikarer og merarbejde mellem akutafdelingerne
  • Der er forskel på procestiderne omkring intravenøst antibiotika – måske afdelingerne kan få inspiration hos hinanden
  • Mange genhenvendelser, som går i akutafdeling efter at være udskrevet fra anden afdeling




Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-41-23

3. Status på implementering af ny lægevagtsaftale mellem PLO-M og Region Midtjylland

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

I overenskomsten om almen praksis, der trådte i kraft i januar 2022, fik regionen og PLO Midtjylland til opgave at modernisere Lægevagten i løbet af 2022, eventuelt understøttet af alternative honoreringsformer.

I den forberedende proces og de efterfølgende forhandlinger har der været fokus på at skabe nye løsninger for borgerne, aflaste de praktiserende læger i vagtarbejdet og at anvende sundhedsvæsenets knappe ressourcer bedst muligt, blandt andet med øje for rekrutteringsvanskelighederne i sundhedsvæsenet.


Med den nye lægevagtsaftale skal mest mulig aktivitet ske i dagtid i almen praksis. Eksempelvis skal der etableres ensrettede og mere imødekommende telefonsvarerbeskeder på tværs af praksisser i regionen, og akutte tider skal fordeles over hele dagen. I Lægevagten skal der blandt andet ses på flere virtuelle løsninger og arbejdes med et kommunikationsspor til borgerne. Et bookingsystem i Lægevagten er netop igangsat, så borgere, der skal til en konsultation, får tildelt et fremmødetidspunkt, og derfor kan vente længst muligt i eget hjem.


Det er desuden aftalt, at PLO Midtjylland fortsat skal dække alle vagtopgaver i hverdage fra kl. 16-23 og weekender/helligdage fra kl. 08-23, mens Region Midtjylland overtager alle opgaver i nattetimerne (kl. 23-08) fra den 1. marts 2024. Ligeledes er det aftalt, at Region Midtjylland stiller med ekstra assistance i weekenderne (fredag-søndag) på regionens fem akuthospitaler og i hverdage på Aarhus Universitetshospital. Overordnet sker implementeringen af lægevagtsaftalen planmæssigt. Flere delelementer er allerede i krafttrådt 1. september 2023, her følger en status på de enkelte elementer.


I aftalen fremgår følgende datoer omhandlende specifikke delelementers ikrafttrædelse:

a) Den 01.03.2023 for så vidt angår: Opstart af implementeringsgruppe jf. afsnit 5.1

b) Den 01.07.2023 for så vidt angår: Starttakst for besøgsvagter jf. afsnit 9.2

c) Den 01.09.2023 for så vidt angår: Booking til konsultationer jf. afsnit 4.2, assistance til lægevagten jf. afsnit 4.4, ensretning af telefonsvarerbeskeder i almen praksis jf. afsnit 6, retten til den

sundhedsfaglige visitation til præhospital hjælp jf. afsnit 7.1, data vedrørende lægevagten jf. afsnit 7.2

d) Den 01.03.2024 for så vidt angår: Region Midtjyllands akutte natordning.


Nedenfor fremgår en kort status for de forskellige delelementer af lægevagtsaftalen.


Ad pkt. a - Opstart af implementeringsgruppe Jf. afsnit 5.1. Ifølge lægevagtsaftalen skulle der pr. 1 marts 2023 nedsættes en implementeringsgruppe. Det er implementeringsgruppens opgave at sikre en god implementering af regionens natordning samt gode overgange mellem ordningerne. Der blev først truffet beslutning om model for natordningen og forankringen af denne i forsommeren. Siden da har Præhospitalet og administrationen skulle finde sine ben i opgaven og identificere de snitflader og udfordringer, der er behov for at drøfte med PLO-M. Første møde i implementeringsgruppen blev afholdt den 17. august.


Ad pkt. b - Starttakst for besøgsvagter jf. afsnit 9.2 er i krafttrådt pr. 1.juli 2023, der er for nuværende nogle udfordringer i forhold til de konkrete udbetalinger til vagtlægerne. Lægevagten og administrationen er i dialog ift. mulig løsning.


Ad pkt. c – Lægevagten tildeler fremover en konsultationstid til patienterne mhp. at nedsætte ventetiden i venteværelsen og sikre rette flow. Regionen stiller fra 1.sep. 2023 assistance for lægevagten til rådighed. Assistancen afvikles planmæssigt. Efter aftale med lægevagten og akutafdelingerne i Gødstrup, Viborg, Randers og Horsens, ændres mødetiderne for lægevagtsassistancen således at fredage udgår og der i stedet vil være en lægevagtsassistent til rådighed på lørdage, søndage og helligdage fra kl. 10.30-19.00. På akutklinikkerne i Silkeborg, Holstebro, Skive, Ringkøbing, Lemvig og Grenå stiller regionen assistance til rådighed for lægevagten i form af en sygeplejerske med specificerede kompetencer i det aftalte tidsrum.

Lægevagten beretter at have ensrettet telefonsvarerbesked i almen praksis efter aftale.

Hvad angår retten til den sundhedsfaglige visitation til præhospital hjælp er der indgået en tillægsaftale med PLO-Midt mhp. at ændringen kunne ikrafttræde pr. 1.sep. 2023.

Data vedrørende lægevagten sker planmæssigt jf. lægevagtsaftalen.


Ad pkt. d – Region Midtjyllands akutte natordning

Region Midtjyllands akutte natordning forventes fortsat at træde i kraft per 1. marts 2024. Det er intentionen at rekruttere speciallæger i almen medicin til visitation og konsultations-opgaverne. Da det ikke er sikkert, at det kan lykkedes os at rekruttere et tilstrækkeligt antal speciallæger i almen medicin, kigger vi derfor også ind i at finde alternative personalegrupper til opgaven. Implementeringen af ordningen følges tæt i Styregruppen for Region Midtjyllands akutte natordning.


Jf. Lægevagtsaftalens punkt 4.2 omhandlende hjemmevisitation har regionen stillet IT-udstyr til rådighed for lægevagten og hjemmevisitationen forventes at starte op primo september som ekstra buffer, der kan aktiveres ved travlhed i visitationen.


Jf. Lægevagtsaftalens punkt 4.3 omhandlende fysiske rammer for lægevagten, stiller regionen fra 1. september 2023 ekstra konsultationsrum, sygeplejerum, bufferrum og visitationsrum til rådighed for lægevagten på de aftalte lokationer.


Jf. Lægevagtsaftalens punkt 5. Natbetjening af lægevagten.

Region Midtjylland skal bl.a. som følge af den nye aftale overtage opgaven med at sikre borgere i regionen med akut ikke-livstruende sygdom eller skade, der ikke kan vente til næstkommende dag, adgang til relevant rådgivning og hjælp i nattetimerne (kl. 23-08). Opgaveovertagelsen skal ske fra den 1. marts 2024.


Lægevagtsaftalen indeholder desuden tre udviklingsspor:

1) Samarbejde med kommunerne

2) Psykiatri

3) Frontlinje og kommunikation til borgerne.


Det er intentionen for udviklingssporene at de igangsættes i løbet af 2023, med undtagelse af psykiatrisporet, hvor tidshorisonten ikke er nærmere angivet.


Tilbage til toppen