Ny medarbejder, nyt ID-kort
Sådan aktiverer du dit nye medarbejderkort eller lånekort for at få adgang til it-systemer, døre, kantine mv.
Som ny medarbejder skal du typisk som noget af det første anskaffe dig et ID-kort. Det vil ofte være en del af din introduktionsplan, og det kan både ske, når du får taget et billede i fotoboksen, når du udfylder en formular på intranettet, eller det kan være nødvendigt at sende en mail med en bestilling. Spørg din leder, hvis du er i tvivl.
For at aktivere dit kort skal du gennemføre denne proces, så kortet kan benyttes til login på it-systemer, døre, kantinebetaling, Follow me-print mm.
Punkt 6 skal kun gennemføres, hvis du har fået udleveret et ID-kort, som ikke allerede er aktiveret til døre m.m.
Punkt 7 skal kun gennemføres, hvis du begynder med et lånekort (”Lånekort” er trykt på kortet).
Sådan gør du
- Vælg Adgangskode til regions-ID
- Du skal vælge en adgangskode til dit regions-ID for at få adgang til eksempelvis fotoboksen.
- Vælg adgangskoden ved at gå til Self Service Password Reset
- Er du på Region Midtjyllands netværk, kan du læse denne vejledning om password-skift på Serviceportalen.
- Tjek oplysninger på dit ID-kort (kun tilgængelig fra RM-netværk)
- På tjekditkort.rm.dk kan du tjekke, hvordan dit ID-kort vil komme til at se ud, hvis du ikke ændrer navn m.m.
- Hvis du vil foretage ændringer på, hvordan dit kort kommer til at se ud, kan du besøge din profil på BSK.
Her skal du logge ind med dit regions-ID og gøre følgende:
- Klik på ‘Stamdata’
- Klik på ‘Redigér profil’ i nederste højre hjørne for at ændre dit kaldenavn i Region Midtjylland
- Klik på ‘ID-kort’ for:
- at sætte en pinkode
- eventuelt at skjule dit efternavn på kortet.
- Tag et billede til dit ID-kort
Her kan du finde en oversigt over fotobokse i Region Midtjylland (kun tilgængelig fra RM-netværk) - Hent dit kort
Som ny medarbejder kan du enten bestille dit ID-kort en af de første dage, eller du kan begynde din ansættelse med et lånekort.
Hvis du har fået udleveret et lånekort, skal du først nulstille kortkoden, før du går videre. Kortkoden er den kode, du skal bruge til login til it-systemerne. Kortkoden nulstilles via It-selvhjælp under fanen 'Værktøjer'. It-selvhjælp finder du på pc’ens skrivebord.- På Serviceportalen ligger en vejledning til at nulstille kortkoden.
- Aktiver dit kort til it-login
- Aktivér dit kort på aktiverditkort.rm.dk
- På Serviceportalen ligger en vejledning til, hvordan du aktiverer dit kort.
- Aktiver dit ID-kort til døre (kun tilgængelig fra RM-netværk)
Det varierer fra sted til sted, hvordan dit ID-kort bliver aktiveret til adgangskontrol.
Hvis dit kort ikke allerede kan give dig adgang til din arbejdsplads, når du får det udleveret, og der ikke medfølger instruktioner til at aktivere kortet, skal du kontakte dem, der udleverede kortet til dig.
På Serviceportalen ligger en vejledning til at aktivere dit personlige ID-kort til adgangskontrol. - Aktiver lånekort til døre (kun tilgængelig fra RM-netværk)
Aktivér dit lånekort på: https://laanetkort.rm.dk
På Serviceportalen finder du en vejledning til at aktivere dit nøglekort til døre.